Ősszel startol az Örkény Köztér a volt Ericsson stúdió helyén
Nyolc új bemutató: a ligeti romantikától a mélytengeri gasztrohorrorig
A budapesti színházak közül először hirdette ki a következő évadot az Örkény István Színház. A társulat nyolc új premiert, köztük hat ősbemutatót visz színre: az előadások között klasszikus drámák, kortárs vitadráma, monodráma, zenés, illetve improvizációs színházi produkciók egyaránt megtalálhatóak.
Mácsai Pál igazgató, az új évadról elmondta: „A színházi létezést a jelen idő sodrában kell tartani. Az elmúlt két év és a jelen tapasztalatai helyet kérnek a repertoárban. Érezzük, hogy a közönségnek újat és új módon kell nyújtanunk” – majd hozzátette:
„A 2022/2023-as évadban folytatjuk a fiatal alkotókkal való közös munkánkat, és kiemelkedően sok ősbemutatót – Magyarországon még sosem játszott német és francia művet, és kortárs magyar drámákat – tűzünk műsorra, két igazi klasszikus mellett.”
A 2022/2023-as évad új bemutatóinak sorát október 7-én Molnár Ferenc Liliom című világhírű drámája nyitja, Kovács D. Dániel rendezésében. A címszerepet Patkós Márton, a női főszerepet pedig Józsa Bettina játsszák.
December 21-én mutatja be a társulat a Robert Wilson, Tom Waits és William S. Burroughs neve által fémjelzett, The Black Rider című kultikus zenés előadást. Az ősbemutatót Polgár Csaba viszi színre.
Az évad harmadik premierjét februárban tartja a színház, ekkor Ferdinand von Schirach kortárs német szerző Isten munkacímet viselő vitadrámáját láthatja a közönség, Mácsai Pál rendezésében. Az előadás alapfelvetése – a szerző Terror című darabjához hasonlóan – hogy a közönség bevonásával beszél a magyarországi elmúlási gyakorlatról, a méltóságteljes megöregedésről és a halálról.
A jövő évad utolsó nagyszínpadi bemutatóját Ascher Tamás jegyzi rendezőként: ez április 21-én Jean Luc Lagarce kortárs francia szerző A várományos című komédiája lesz.
A 2022/2023-as évad első stúdió-bemutatójára októberben kerül sor: Gáspár Ildikó Henrik Ibsen Solness című drámáját rendezi.
Februárban Kárpáti Péter írja és rendezi a Tejfakasztó munkacímű, a színészek improvizációinak felhasználásával készülő produkciót, mely az apaság kérdését járja körül.
Áprilisban Hat medúza egy tepsiben – mélytengeri gasztrohorror címmel Fekete Ádám készít előadást.
Az évad utolsó próbafolyamata a Dávid Attila által írt és rendezett Emma című monodráma lesz, amit Kerekes Éva előadásában láthat a közönség. A téma pedig a családon belüli erőszak.
Az Örkény Stúdió bemutatóiról a művészeti vezető, Polgár Csaba elmondta: „Kárpáti Péter, Fekete Ádám és Dávid Attila is először dolgoznak az Örkényben rendezőként, mindhárman saját írásukból hoznak létre előadást. Remélem, hogy a közös munka a független színházi közegből érkező alkotókkal hosszú távú együttműködést indít el, így az Örkény nézői is megismerhetnek új színházi nyelveket, formákat, amik később beépülnek a kőszínházi hagyományokba. Az előadásszövegek közös jellemzője az a gondolat, hogy nem könnyű embernek lenni. Erről fog szólni a következő évadunk.”
Az évadhirdetésen elhangzott, hogy megújul az Örkény Színház pártolói tagsága, mely az ÖrkényKör nevet veszi fel. A támogatói rendszer legfontosabb újdonsága: a korábbi két szint mellett a színházkedvelők a MecénásKör elnevezésű, limitált számban elérhető csomagot is választhatják, mely az elsőbbségi jegyvásárlás, a kedvezmények és az exkluzív találkozók mellett három nagyszínpadi bemutatón való részvétel lehetőségét is tartalmazza.
Mácsai Pál a sajtótájékoztatón elmondta azt is, hogy őszre elkészül az egykori Ericsson stúdió felújítása, s az Asbóth utcában megnyílik az Örkény Köztér. A teátrum harmadik bázisa alapvetően színház-pedagógiai és részvételi színházi feladatokat lát majd el.
A következő évadra elindult a bérletek értékesítése: június 30-ig Első fecske akcióban kedvezményesen lehet színházbérleteket vásárolni az Örkény következő évadára.
A 2022/2023-as évad új bemutatóiról, az ÖrkényKör támogatói rendszerről, illetve a jegy- és bérletértékesítésről bővebb információk a www.orkenyszinhaz.hu oldalon olvashatók.